Feminisering medisch specialisten en lessen uit het onderwijs

In Medisch Contact van 24 oktober 2013 staat een artikel van Joris Meegdes met als titel “Feminisering specialisten zet door”. Hij is senior adviseur van het Capaciteitsorgaan, de instantie die beslist hoeveel artsen worden toegelaten tot de vervolgopleidingen van huisarts en medisch specialist. In het artikel wordt beschreven dat in Nederland, binnen 10 jaar, meer vrouwen dan mannen als medisch specialist werkzaam zijn. De mate wisselt per specialisme (zie Fig.1 ). Al dan niet toevallig is het percentage vrouwelijke ziekenhuisspecialisten het hoogst in specialismen werkzaam in loondienst. Mannen zijn het meest vertegenwoordigd in de “snijdende” specialismen. De deeltijdfactor ligt bij vrouwen hoger dan bij mannen. Het capaciteitsorgaan houdt hier volgens de auteur rekening mee in haar advies over de instroom van artsen in de opleidingen tot medisch specialist [1]. De consequentie van minder opleidingsplaatsen tot huisarts en medisch specialist, is een flinke vermindering van de instroom van studenten geneeskunde in Nederland. Dat komt vooral doordat er rekening is gehouden met de instroom van buitenlandse artsen [2].

Het huidig selectiesysteem voor geneeskundestudenten, op basis van VWO cijfers in jaargang 5 en 6, draagt bij aan de feminisering van de zorg. Meisjes scoren in het Nederlands onderwijssysteem hoger dan jongens en maken dus meer kans op toelating tot de geneeskundestudie. “Jongens zijn nu eenmaal anders dan meisjes“, zegt lector Vrenssen in een krantenartikel getiteld “De laatste meester voor de klas” [3]. De feminisering in het onderwijs is al jaren aan de gang en toont wellicht een parallel met de feminisering in de zorg. Kunnen we in de zorg iets leren van het onderwijs? “Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat jongens beter presteren als er een man voor de klas staat. Mannen leggen in het onderwijs een ander accent dan vrouwen. Ze zijn competitiever en avontuurlijker. Basisscholen bewegen hemel en aarde om meer mannen voor de klas te krijgen” [3]. De instroom van jongens is een belangrijk agendapunt op Pabo’s in Nederland. De opleiding zelf is ook aan jongens aangepast. Lector Vrenssen legt uit: “Jongens zijn nu eenmaal anders dan meisjes. Zo kunnen meiden ook informatie oppikken als een onderwerp ze niet interesseert. maar jongens kennen eigenlijk maar twee standen: actie of slaapstand. Mannelijke studenten hebben meestal een andere insteek: ze gaan voor de inhoud en om te presteren. Daar houdt het onderwijs te weinig rekening mee. Het onderwijs slaat te veel door naar taligheid, planvaardigheid. Typisch vrouwelijke eigenschappen. Het opleidingsprogramma moet wel in balans blijven. We moeten, in een poging in te spelen op jongens, niet de meisjes te kort doen” [3].

De verandering van het onderwijssysteem heeft in Nederland mede geleid tot een feminisering van het onderwijs. De keerzijde is dat de kwaliteit van onderwijs voor jongens noodgedwongen is veranderd met gebrek aan stimulatie van hun competitieve en avontuurlijke zijde. Kwaliteiten die in de zorg nu, maar ook in de toekomst, belangrijk zijn.

Een blik in de toekomst, het jaar 2023. Ik hoop dat we dan niet dezelfde constatering zullen moeten doen in de zorg als in het onderwijs anno 2013……

Fig. 1: Vrouwen per specialisme [1]

Afbeelding

Referenties:

1. Meegdes J. Feminisering specialisten zet door. Medisch Contact 2013;43:2229-2229

2. Capaciteitsorgaan: ‘Minder aiossen, minder studenten’. Medisch Contact 2013;43:2192

3. Dohmen H. De laatste meester voor de klas. Eindhovens Dagblad 26 oktober 2013

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: